ACAF/ART: Investigador
Direttore Kunsthistorisches Institut,
Florenz Max Planck Institut

website-iconwww.khi.fi.it
email-icondirnova@khi.fi.it

Nascut el 15 de maig de 1954 a Milà, va cursar estudis en Arts i Filosofia (especialitat en Història de l’Art) a l’Università degli Studi di Milano. El 1982 es doctorà al Courtauld Institut of Art (Londres) amb una tesi sobre el patronatge artístic del papa Juli III. El 1986 va aconseguir el doctorat de recerca de l’Università degli Studi di Milano. El curs 1986-1987 li va ser atorgat el J. Paul Getty Postdoctoral Fellowship. Del 1988 al 1994 va ser professor assistent a l’Stanford University (Califòrnia, EUA). El 1994 va ser nomenat professor d’Història de l’Art del Renaixement de la Goethe-Universität Frankfurt am Main. Del 2006 al 2007 fou director gerent del centre d’investigació sobre l’edat moderna de Frankfurt (ZFN, Renaissance Institut). El juliol de l’any 2006 va ser nomenat professor honorari de la Goethe-Universität Frankfurt am Main. En l’actualitat és el director del Kunsthistorisches Institut in Florenz-Max-Planck-Institut, càrrec que ocupa des de l’octubre de l’any 2006.

Ha estat membre dels comitès científics del Consiglio Scientifico del Centro del Palazzo Te, Màntua (2007-2010) i del Courtauld Institute Research Forum Advisory Board de Londres (2008-2011), i en l’actualitat ho és del Malvasia Advisory Board of the Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA, des de 2008), del Comitato Consultivo Internazionale per la Realizzazione dei Nuovi Archivi del Futurismo (des de 2009), del Conseil Scientifique de l’École Pratique des Hautes Etudes de París (des de 2010), del Consiglio Scientifico del Centro Internazionale di Studi di Architettura «Andrea Palladio» (des de 2011), i membre de la junta de revisió del Deutsche Forschungsgemeinschaft Fachkollegium (des de 2012).

Forma part també de diversos comitès científics de publicacions destacades: de la col·lecció «Théorie de l’Art/Art Theory, 1400-1800»; de «NTM-Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften, Technik und Medizin»; de Journeys. The International Journal of Travel & Travel Writing; de la Rivista d’arte. Periodico internazionale di arte medievale e moderna; de la Max Planck Research Library for the History and Development of Knowledge, i finalment d’ACTA-ARTIS. Estudis d’Art Modern.

Ostenta les distincions de Grande Ufficiale all’ordine del merito della Repubblica Italiana des de 2005 i d’Honorarprofessor de la Johann Wolfgang Goethe-Universität de Frankfurt des de 2006, i és membre d’honor de l’Accademia delle Arti del Disegno de Florència des de 2008.

És autor en solitari, entre d’altres publicacions, de Michelangelo, architetto (Milà, 1984), The artistic patronage of Pope Julius III (1550-1555): profane imagery and buildings for the De Monte family in Rome (Nova York, 1988); Girolamo Romanino (Torí, 1994); Parmigianino: zitat, portrat, mythos (Perugia, 2006); i Il libro del vento: rappresentare l’invisibile (Gènova, 2007). És coautor o coeditor de les següents publicacions: amb Cornelia Jöchner, Piazza e monumento: Eine kunstwissenschaftliche Datenbank (Berlín-Munic, 2012); amb Marzia Faietti i Lorenza Melli, Le tecniche del disegno rinascimentale: dai materiali allo stile, actes del congrés (Florència, 2008); amb Elena Fumagalli i Massimiliano Rossi, Firenze milleseicentoquaranta: arti, lettere, musica, scienza (Venècia, 2010); amb Domenico Laurenza, Leonardo da Vinci’s Anatomical World. Language, Context and «Disegno», actes del congrès (Venècia 2011); amb Joseph Connors, Beatrice Paolozzi Strozzi i Gerhard Wolf, Desiderio da Settignano, actes del congrès (Venècia 2011), i amb Golo Maurer, Michelangelo e il linguaggio dei disegni di architettura (Venècia, 2012).